Thursday, February 12, 2015

Eleanor & Park by Rainbow Rowell (in Swedish)

*book review for school* 

Bedömning: ★★★
Genre: Unga vuxna, kärlek
Serie: ensamstående
 
Min sammanfattning: 
Eleanor & Park handlar om två tonåringar som träffas på bussen på väg till skolan. Park är tystlåten och läser gärna serietidningar. Eleanor har fel kläder, fel hår. Allting är fel. Ändå så växer där en andlös kärlek. 

Min tolkning av huvudkaraktärerna:
Eleanor Douglas är en blyg, rödhåring tjej, men det har aldrig stoppat henne från att klä sig i de mest underliga kläder du någonsin skulle kunna tänka dig.
Hennes mamma bor tillsammans med en yngre kille vid namn Rickey sin dricker för mycket och ofta är otrevlig och närgången. Det finns stunder då han misshandlat och hotat Eleanor och hennes syskon, samt hennes mamma. 

Park Sheridan är en koreansk kille. Han lever ett normalt liv som består av att gå till bussen, läsa serietidningar eller kallprata med folk som han egentligen inte gillar. Han är lugn och pålitlig och gör allt för att skydda dem han bryr sig om. 

Mitt omdöme:
 
Eleanor was right. She never looked nice. She looked like art, and art wasn't supposed to look nice; it was supposed to make you feel something.
*SPOILERS*

Jag började läsa den här boken stunden jag läste klart Heir of Fire, vilket var någon gång efter midnatt. Jag låg vaken till kl. 04 den natten och bara läste. Senare på morgonen när jag vaknade läste jag klart den.
Denna bok var helt fantastisk. Karaktärerna var levande och välbeskrivna såpass att man inte kunde sluta läsa. 
Boken tar upp viktiga ämnen, som misshandel, barnmisshandel, rasism, mobbning och kroppsuppfattning vilket inte bara gör den till en intressant bok utan också till en utbildande.
Några av de allvarliga situationerna är sådana som jag kan se mig själv i. 
Jag kollade runt på Goodreads och läste några recensioner. Många har klassat denna bok lämplig från en lite äldre ålder pga av vissa specifika saker som tex svordomar, misshandel och jot, men också de lite mer "kärleksfullare" delarna. Jag håller fullständigt med tidigare nämnda anledningar; att man ska vara lite äldre när man läser den här boken. Jag säger emot mig själv, jag vet. Jag är inte så gammal, vilket jag just har sagt att man borde vara. Men jag vet med mig själv att jag är en "mogen" läsare.
Jag  noterade säkert inte lika mycket som en äldre läsare men jag noterade ändå sådant som äldre läsare inte skulle ha sett.

På så sätt har denna bok en enorm "radie" av läsare, alla i olika åldrar.
Den är mångsidig. Samtidigt som den är allvarlig så är den också rolig och lättsam. 
Det är en enormt stor prestation om man lyckas med det; att den är lättsam och lycklig samtidigt som en är allvarlig och oroande. 

Den här boken har en klar plats bland mina favoriter, samt har Rainbow Rowell en stadig plats bland mina favoritförfattare. 

If you couldn't save your own life, was it even worth saving?

Contact me:

Goodreads: @forbiddenbooks
NetGalley: Sofia Rytters (reviewer) 
Wattpad: @dustbricks

Thank you so much for reading, I'll talk to you next time. BYEEE

sofia

No comments:

Post a Comment